Ang. Aftonbladets artikel

Aftonbladet tolkar bloggen på ett märkligt sätt. Politisk satir är kritik på ett annorlunda sätt. Satir är en dramaturgisk form som uppfanns av den romerske författaren Lucilius år 100 f.kr. Det är en urgammal tradition som har använts genom millenier för att med en humoristisk ton kritisera makthavare. Satiren bottnar i humor och det är just det som gör den så slagkraftig.

Kritiken har främst rört biten om Dawit Isaak där vi menar att regeringen måste göra allt i sin makt för få den eritrianska regeringen att frige Isaak. Vi är tveksamma till om en svenskfödd hade behandlats på samma sätt och det är vi knappast ensamma om. När den blonde Kalle Jonsson satt fängslad i Grekland var han en toppnyhet och svenskarna ”rasade”. När den inte lika blonde Dawit Isaak råkar ut för något som förmodligen är värre når upprördheten tyvärr inte samma nivåer. Här har både den nuvarande och den förra regeringen misslyckats.

Ödmjukast

Makan Amini
Johan Büser

Vidare verkar Aftonbladet trots allt gilla satiridén. Aftonbladets Caroline Olsson har satt mustasch på sin egen bild.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1025014,00.html

Uppdatering: Vill du skriva på bloggen? Kontakta oss på makan.amini@gmail.com.

85 Responses to Ang. Aftonbladets artikel

  1. Anonym skriver:

    oj oj oj.. Aftonbladet kanske också bara skojar?

  2. Tjyv-Mona skriver:

    Aftonhoran är ju er egen blaska. Vet inte ena tjyv-handen vad den andra gör? Ja jösses….det går ju för sig att förlöjliga andra…….

  3. Smil skriver:

    Får se hur många träffar det finns imorgon om jag kikar in igen…

  4. Anonym skriver:

    haha! tycker det är jävligt bra och roligt det ni gör. och är klart och tydligt politiskt satir. men aftonbladet är ju tyvärr bara en bunt idioter med för mkt makt i media.

  5. robin skriver:

    underbar blogg. lova att fortsätta sätta färg på Sverige!

  6. Aleks skriver:

    Jag önskar att den här ”publicisten” hade någon anständighet i sig.
    Då skulle han ha en hel del andra måltavlor att förlöjliga.
    Men aldrig den anständige Carl Bildt.

    Fy Skäms!

  7. Joakim skriver:

    Nej… Aftonbladet är snarare bara på skoj. Tar man det så, blir det enklare att sova om nätterna. Det blir uthärdligare än förvissningen att en av de största tidningarna är av den usla kalitet som den är…

  8. Dawit Isaak skriver:

    Nu är jag ju född och medborgare i det land som fängslat mig så Sverige kan bara sägas ha andra tjing på mig. Det var nog dumt att åka hem efter att jag fått asyl men det är så jävla kallt här i Sverige och jag ville ha lite big booty stjärt av den sort som bara finns i Afrika.

  9. fugi skriver:

    aleks? hahahaha

  10. Sauli Niinistö skriver:

    Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

  11. Herrbert skriver:

    Aleks hur anständig är egentligen Bildt? Hans trackrecord är ju inte direkt obefläckat.

  12. Faye skriver:

    Inte riktigt min typ av humor underligt nog, men herregud, är man en offentlig person, eller ja, en person överhuvudtaget faktiskt, så tycker jag man kan bjuda på det hela. Ni som tycker att man inte ska skämta om regerinspersoner och skyller det hela på SSU, märk väl att SSU INTE ligger bakom, utan två personer inom SSU. Det är en faslig skillnad. Sluta gnälla och starta en egen blogg om Mona Sahlin om det känns bättre! Och skilj på privatpersoner och politiska grupper.
    Man måste väl kunna ta ett steg tillbaka och låta satir och parodi få leva. Jag trodde vi levde på 2000-talet där det inte längre var förbjudet att göra sig rolig på övermaktens bekostnad…

  13. Per-orvar skriver:

    haha det här var ju sktiroligt! mer satir åt folket!!!!

  14. Urban skriver:

    Kör gärnet! Det är var jättekul!

  15. Sven skriver:

    Fortsätt fortsätt! Sluta aldrig blogga! Detta var toppen!

  16. Michael skriver:

    Detta får man ju ta som minister som bloggar! Det är knappast rasistiskt. Det är ju satir. Löjligt Aftonbladet!

  17. Pelle skriver:

    Hahahahaha!!!! Detta var skitroligt :P:P:P:P Jag älskar verkligen er humor. Humor är alldeles för sällsynt nu för tiden!!!!

  18. Rolf skriver:

    Lol säger jag bara 🙂 Detta var jätteroligt verkligen.

  19. Dawit Uggabugga N'mbunga Mopopoplee Isaak skriver:

    Förresten jag sitter nog hellre kvar här än åker hem till Sverige. Min cellkamrat är underbart bra på oral och analsex.

  20. Rolf skriver:

    Give me mooooooooooooooooooooooore! Pumpa inlägg! Fortsätt!!!!

  21. Anonym skriver:

    Haha, den där Caroline Olsson kan hon, satt mustach på sig själv tom =D Äh, de vill bara ha nåt att skriva om de där aftonh*r*rna. Nu fick ju bloggen lite publicitet, de va väl de ni ville?

  22. Annika skriver:

    Tack Aftonbladet för att ni hjälpte mig hitta denna roliga blogg.

  23. Mona skriver:

    Detta var bland det roligaste jag har sett. Tack för tipset aftonbladet!

  24. Ulrika skriver:

    Varför skriver ni inget mer? Nu får ni ju jättemånga besökare och alla uppskattar det ni skriver i princip. Ge oss mer satir. Utan humor är inget kul!

  25. Up yours! skriver:

    Hur är det med alla fall av t ex bortrövade svenska barn som fanns på Laila freivalds bord. Jag har själv angagerat mig ett fall som rör min kommun där mamman hade vårdnaden om barnet och pappan rövade bort flickan till grekland. Fallet har till och med varit uppe i riksdagens frågestund och trots det så hände ingenting. Har ingenting emot en färgstark politikssatir men då ska den vara objektiv och kritisera alla partiers svaga punkter.

  26. Beatrice skriver:

    Hahahagha 🙂 Vet inte riktigt vad jag ska säga. men kul var det i alla fall!!!!

  27. Ulla skriver:

    Som gammal socialarbetare måste jag säga att detta förgyllde min dag!

  28. Maria skriver:

    Vad roligt! Inte visste jag att oppositionen kunde vara såhär skojjiga!!!

  29. Yngve skriver:

    Jag väntar spänt på nästa blogginlägg. Detta är lovande!

  30. Oscar skriver:

    En öbo som jag uppskattar sann satir. Mer sånt åt folket.

  31. Mohammed skriver:

    Jag gillar er skärpta inställning till satiren. Politik ska tacklas med satir! Det gör ni suveränt!!!

  32. Ahmed skriver:

    Ge oss mera inlägg!

  33. Majja skriver:

    Hoppas ni inte slutar skriva nu bara för att Aftonbladet skrev om er! Detta är lysande!

  34. Erika skriver:

    Kör järnet killar. Nu har ni massa besöksunderlag så det är bara att fortsätta skriva! Kör på!

  35. Veronika skriver:

    Som kristdemokrat måste jag säga att detta var bland det roligare jag har varit med om!!!

  36. Rita skriver:

    Hejsan hoppsan! Analyser med satir är inte alltid man får ta del av. Spännande! Lycka till i fortsättningen!

  37. Freddysjälv skriver:

    Vill bara säga att jag dricker ej vodka, Ryssland, vet du! Nej du, var ute och köpte Red Bull, kunde inte sova och var ute hela natten och pratade med folket i Nurenburg, kul, tyckte jag. Kalle hittar på så mycket trams, vilken kille!!

  38. ”Kritiken har rört främst biten om Dawit Isaak där vi menar att regeringen måste göra allt i sin makt att frige Isaak”

    Isaak har suttit fängslad sedan 2001, nu är det 2007 och den ”borgerliga” regeringen har varit vid makten bara några månader… Borde inte sossarna fått honom fri under de 6 åren som varit ? eller hade dom full upp med att köpa toblerone, bygga herrgårdar, slåss med ordningsvakter, stänga ner webbsidor och sitta i KU förhör ?

    Lätt att skylla sin egen skit på någon annan … eller är även detta de ”borgerligas” fel sen senast de satt vid makten tidigt 90:tal ?

  39. Tom Hell skriver:

    ”Här har både den nuvarande och den förra regeringen misslyckats.”

    Haha, det är möjligt. Men ska ni nu vara så duktiga politiska satiriker så se för sjutton till att inte blanda ihop vad media respektive regeringen sysslar med. Det är media i sverige som lyfte fram Kalle Jonsson på löpsedlarna, och det är också media som håller Isaak borta.

    Och snälla ni. satir är en urgammal konstform precis som ni skriver men det är ju inte precis de skarpaste texterna i satirhistorien. Det ser ganska pubertalt ut, hur gamla är ni egentligen?

    Sen är förstås Aftonbladet riktigt fåniga som gör en grej av detta…

  40. von tengi skriver:

    Hahahaha… Helt underbart, helt fantastiskt. Satir är något som förgyller en annars så tråkig och grå vardag. Mer sånt här!

    (Att ingen MUF:are kom på det här om Göran Persson tyder väl på våran oförmåga att vara kreativa?)

  41. PaxY skriver:

    Hur fånigt är det då inte att reta upp sig över detta? Svara på det du, Tom Hell. Eller är det så förbjudet att retas med människor idag?

    Tack Aftonbladet. Jag hittade en sjujävla bra blogg via dom!

  42. Tom Hell skriver:

    Pax Y; Fånigt att reta upp sig? Jag förstår inte frågan. Jag är inte uppretad om det är det du menar. Och om jag så vore så är det väl inget fel med det.
    Jag tycker bara att killarna bakom denna blogg påstår en massa saker och har sedan inte tillräckligt på fötterna. De verkar vilja ses som seriösa satiriker och jag försökte påpeka att de har en bra bit kvar.

  43. eriande skriver:

    Om ni nu värnar om satir så kan ni ju publicera Jyllandspostens satiriska bilder på muhammedanernas husgud … Nähe…. sååå roligt ska vi vist inte ha det …

  44. Erik skriver:

    Hur gåre för den där kalle nu då. Han har väl inge problem något mera va?

  45. mumintrollet skriver:

    Men Hallåååå, Carl Bildt skriver inlägg hela tiden, ni får öka på kvantiteten i snacket för att mäta er med honom. Ett inlägg varannan timme, typ. Har ni inget annat att skriva om, kan ni göra som Carl Bildt, skriva om varför det plötsligt börjat snöa eller nåt annat…
    Carl Bildt tror att allt han skriver är intressant och det gäller att hela tiden vara extrovert. Kvantitet går före kvalitet, han sover nog med sin laptop……..
    Jag undrar om Carl Bildt har något liv överhuvudtaget…..

  46. Andreas skriver:

    Mycket bra initiativ. Carl Bildt är en myglare av högsta rang, och jag tror inte ens hälften av hans skumraskaffärer har kommit ut i ljuset än. Aftonbladet är då bra töntiga ändå, tycker jag. Intressant artikel, men varför inte länka? Inte för att det är svårt att hitta ändå, men om man skriver en artikel om en websida så är det ju undanhållande av ganska viktig information att inte ge en länk, så läsarna själva kan hitta de ”rasistiska” uttalanden som påstås finnas. Tramsigt av Aftonbladet. Hoppas ni fortsätter denna blogg! Ska hålla utkik.

  47. niklas skriver:

    gillar att aftonbladetskribenten verkligen satt mustasch på sin egen bild

  48. Jonas skriver:

    “Ingen ska någonsin kunna raljera över den du är.”
    – Johan Büser, en av författarna till denna blogg

    http://johanbuser.blogspot.com/2007/03/nr-kritik-blir-tacky.html

  49. Uran skriver:

    Haha, underbart.
    Att skriva på det sättet som du/ni gör anser jag är helt accepterbart, om det hade varit ett försök att utge sig för att vara en annan person hade det varit en annan sak. Men i dagsläget är det bara roligt.

  50. nils skriver:

    Kanske ska se över texten något då ni inte beskriver Dawit Isaak som en ”svensk”. Han är svensk medborgare! Er syn på vad som definierar en svensk blir väldigt konstig och blott utseende beroende. Samma sorts rasism som ni säger er vilja kritisera. Inte så snyggt.

    Go back to school!

  51. […] Ang. Aftonbladets artikel “Med ett snarlikt namn och en nödtorftigt maskerad bild häcklas och hånas Carl Bildt med hjälp av grova och […] […]

  52. Thomas skriver:

    You go, fortsätt blogga! Calles blogg skriker ju bokstavligen efter en parodi, jag har haft funderingar på det själv. Struntta i de humorlösa på aftonbladet.

  53. Dmitri skriver:

    Hej guys!
    Vilket fantastisk jobb ni gör! Att aftonbladet är kritisk och gänget kring Bildt är irriterat ska snarare ses som merit. Satir är ju för att väcka känslor!

    Förresten, vill jag föreslå ett nytt inlägg på bloggen. Apropå Bildts senaste haveri: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1261770
    Bildt hävdar att Hamas krav på att Israel ska retirera till 1967-års gränser för att de ska göra ett 10-årigt uppehåll i terrorattacker innebär att de erkänner Israels rätt att existera och ska därmed finansieras med svenskt bistånd. Jag tror att Bildt resonerar ungefär så här:

    ”Kamrater! Idag kom fantastiska nyheter från Mellersta Östern! Jag hörde att palestinernas premiärminister sa att Israel ska krossas! Detta är indirekt erkännande av Israels rätt att existera. Man kan ju inte krossa någonting som inte existerar. Nu ska jag flyga ditt och överlämnar honom svenska biståndspengar så att han kan förverkliga hans indirekt erkännande av Israel. Snart kommer fred!”

  54. Som sagt, as skön blogg, keep it up! Dvs. så länge ni kan =)

  55. cap skriver:

    stiligt jobbat gubbar! Har gett er en liten eloge på min egen blogg.

  56. Christina skriver:

    Varför skulle detta vara så hemskt?
    Det är väl inte värre än Bosse Parnevik när han var i farten, löjligt!
    Fortsätt blogga, kul tycker jag.

  57. Aake K. Bergh skriver:

    Detta är fantastiskt roligt, hejdlöst kul, kanske det roligaste jag läst någonsin. Bättre satir än så här går inte att finna, detta är ett mästerverk och ett underbart inlägg i den politiska debatten. Lika humorfyllt som orginalbloggen,, eller ja, lasermannen också för den delen.

  58. Rodan skriver:

    Grymt roligt! 😀

  59. Anonym skriver:

    ”# Aleks Says:
    mars 18th, 2007 at 10:37 pm
    … aldrig den anständige Carl Bildt….”

    hahahaHAHAHAMWAHAHA Å MIN GUD det var den bästa kommentaren av alla.

    anständig anständigt anständiga adj.
    (moraliskt) passande; korrekt, hederlig

    passande, ok i vissa kretsar kanske
    korrekt, well, samma där

    HEDERLIG…nja inte enligt min uppfattning iallafall.

    Tack Aleks och carlbild, you made my day.

  60. Noah skriver:

    Skojsigt och det är ju bara humor… varför reta upp sig över något så oviktigt som politik?

  61. Freidrich Reinfeld skriver:

    Det är ju bra att man får en inblick i hur människor faktiskt ser på det nya utanförskapets politik. Det trista är väl att Carl får den främsta positionen när det inte är han som är statsminister…

  62. Jny skriver:

    detta är en fantastisk blogg, och det är intressant att få en inblick i Herr Bilds liv.

    I love it!

  63. Saddam Sork skriver:

    Bra jobbat grabbar! Härligt att kunna driva med beisser weisen Bildt!

    Vad händer i helgen Calle? Är det utgång som gäller? Jag är på! Vi kan hänga lite på pizzerian i Vallentuna. Riktigt bra haka faktiskt å billig öl. Du får dock räkna med några halv alkoliserade snubbar som kanske kommer att lägga några bittra kommentarer. Men det ska nog inte vara några problem. Du är ju en man av folket och vet hur det kan vara ibland.

  64. Henke skriver:

    Tjena, hade ett förslag till er. Tänkte ni kanske skulle gilla att ändra ”Alla dessa dagar” till ”Alla dessa lagar”? Lite humor där med.

  65. Rubank skriver:

    Jag tycker inte ni skall lägga ner bloggen.
    Satir är en av de allra äldsta sätten att göra politiskt motstånd på.
    Aftonbladet har nog själva använt politisk satir. Kanske tidigare när man var en lite mer radikal tidning som vågade lite mer än att skriva allmänt svammel om kändisar och deras privatliv……
    Om aftonbladet inte kan se skillnad på en hackad sida och en sida som gör satir på en av våra mäktigaste politiker kan dom lägga ner! Eller i alla fall be Makan Amini och
    Johan Büser om ursäkt!

  66. Martin skriver:

    Politisk satir kräver finess och intelligens, där fallerar det för er grabbar..

    Jämförelsen med Calle Jonsson haltar, ingen annan än media vill hjälpa denna knivande ligist att slippa utvisning.

    Har ni tackat AB artigt för gratisreklamen förresten?

  67. Börje Frylmark skriver:

    Bildt-stöld snarare än satir 😛 Nåja, jag gillar idén även om jag inte tillhör S-högern. Möjligen tycker jag att ni kunde friserat till en egen look på bloggen utan att rippa den rakt av. Nu känns det lite som att utseendet tar ut innehållet.

    Mona Sahlin med mustasch vore inte lika kul. Ingen skulle se skillnaden.

  68. Stina skriver:

    Bra jobbat Johan och Makan 😉

  69. Christopher skriver:

    Keep up the good work, de som kan kritisera detta tar sig själva på alldeles för stort allvar. 🙂

  70. Nina U skriver:

    Ni är grymma. Satir är skoj.

  71. Martin Tunström skriver:

    Fortsätt blogga killar!

  72. Tomas skriver:

    lägg inte ner bloggen, vad än borgarna säger.

    er blogg är riktigt rolig. fortsätt med det ni gör.

  73. Tobias G skriver:

    Fortsätt skriv, det är absolut inget konstigt med det ni skriver. Den enda som ska skämmas är Carl Bildt.

  74. Danne skriver:

    Kalle är ivarjefall så jävla skyldig som man kan bli. Pinsamt att vi ska ta hem ett litet ungdomsfyllo. Men nu är han hos mamsen och pappsen, och är helt ”oskyldig”

  75. Free Dawit skriver:

    Satir borde väl rimligtvis upplevas som roligt?
    Det är nått ni saknar.
    För den delen. Hur länge har Dawit suttit i fängelse? Vad hette vår utrikesminister då? Grundläggande ansvaret ligger hos ert moderparti.
    Ni vinner inga politiska poäng med att skjuta er själva i foten.

  76. Caligula skriver:

    Denna idé var mycket bra. Fortsätt i samma roliga anda. Det är aldrig fel med humor. Att sedan alla inte har samma smak, so what?

  77. Fredrik skriver:

    Förrr övrrrrigt borrrrde Calles mystiska oljeaffärrrerrrrrrrr granskas yterrrrrligarrrrre

  78. DrPhil skriver:

    Torns inlägg var lite – otydligt?

  79. (M)elvin skriver:

    smålog lite iaf, brainstorma på lite till så kanske det tar sig.
    keep it up!

  80. Ordförande Göran Persson skriver:

    Är det ingen som tänker på mig? Det är ju mig man skall lyssna och se på!
    Carl är ju ändå så jävla dålig!
    Det är ju en rasande tur att det finns något BRA att titta på ikväll på burken, nämligen ett stoort hyllningsprogram som bara handlar om mig.!Jävligt bra, nu när allt skall handla om Sahlinskan och alla andra fruntimmer som tror att dom betyder nåt!
    Skall nog skaffa någon som kan blogga för mig.
    JAG ÄR ÄNDÅ STÖRST!!!

  81. error skriver:

    varför står det att denna text är skrivan 10mars!?
    Väldigt underligt i och med att artikeln skrevs igår.

  82. Michael skriver:

    På min står det 1 januari 2000. Det är förmodligen för att man ville flytta ner den här texten eftersom den inte var en satir av Carl Bildt utan någon slags respons på Aftonskitens skitartikel.

  83. Jacob Lundberg skriver:

    Är alla gamla blogginlägg raderade?

  84. David skriver:

    Jag röstar på samma parti som ni men ni måste ju för f#”! kolla fakta innan ni skriver saker. Ni kan inte beskylla nuvarande regering för Dawitts fängslande förra regeringen gjorde inte mycket åt saken.

    Skärp er så att vi kan vinna valet nästa gång!

Kommentera

